Let get the party....uhm classes started! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Carlijn - WaarBenJij.nu Let get the party....uhm classes started! - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Carlijn - WaarBenJij.nu

Let get the party....uhm classes started!

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

10 September 2012 | Brazilië, São Paulo

Jaja het is alweer een tijdje geleden dat jullie van mij gehoort hebben, althans dat ik het gedult had om achter mijn laptop te kruipen en een verhaaltje neer te knallen;) Inmiddels zit ik alweer ruim anderhalve maand in Sao Paulo, maar aangezien ik nog weinig heb laten weten over mijn eerste college weken en zal ik beginnen bij waar ik gebleven was en de komende dagen flink door typen in de hoop dat ik nog voor september 2014 al mijn verhalen op “papier” heb.
Na een niet bepaalt indrukwekkende introweek waren mijn verwachtingen voor de eerste college week niet al te hoog. Door een administratie fout waarover ik zo’n 2 maanden eerder had gemailt kreeg ik op maandag middag een mail waarin stond dat ik maandag ochtend mijn eerste les had. Heul efficient dus! Gelukkig bleek ik achteraf niet veel gemist te hebben. Dinsdag ging dan echt voor het eerst om 5:30 de wekker. De portugese course New Business Development was toch wel een meevallertje. De Leraar sprak duidelijk en redelijk goed begrijpbaar portugees en tot mijn verbazing was ongeveer de helft van mijn kasgenootjes exchange-student. Met goede moed ging ik opweg naar de course Doing Business in Brazil. Totdat ik daar de praatlustige introductie docent aan trof. Na een uitgebreide introductie les over hoe we zijn CV konden vinden op internet en alle prestigieuze dingen die hij had bereikt (allemaal begeleid door zijn assistente die er practisch zat om de pagina’s door te scrollen en het raam open te doen) was ik blij dat het lunchtijd was. Inmiddels zijn er al wat rituelen onstaan. Zo verzamelt het grootste gedeelte van de exchange studenten zich aan het eind van de dag (eigelijk ochtend) om samen te lunchen in de zogenaamde Banduchou(of hoe men dat ook speld). Het eten is er niet altijd even smaakvol maar het is er wel gezellig om wat extra tijd met de andere studenten door te brengen voordat iedereen de lange reis naar huis weer maakt. Verder spendeer ik mijn tijd in de vrije middagen door het zo inefficient mogelijk shoppen(zodat ik de volgende dag weer mag;)) en het zo efficient mogelijk regelen van het Braziliaanse administratie en papier werk, aangezien dat op zichzelf al redelijk inefficient is. Zo heb ik de eerste weken dan ook redelijk moeten afkicken van alle overvloed aan vrije tijd die ik ineens tot mijn beschikking had. Maar zoals jullie mij waarschijnlijk wel kennen is dat inmiddels alweer lang verleden tijd;).
Op mijn nieuwe rooster wat ik die maandag had gekregen stond dat ik op woensdag ipv donderdag vrij was, dus na wederom een dag hangen met mijn huisgenootjes ging de wekker donderdag weer vroeg in de morgen. Echter eenmaal aangekomen op de uni bleek er wederom een administratie fout te zijn waardoor ik op tóch op woensdag Brazilian Economics had! Inmiddels was ik er wel een beetje klaar mee en was ik aan het overwegen een ander vak te nemen op donderdag gezien Brazilian Economics het grootste en moeilijkste vak is wat ik had. Dus was ik met Laura mee gegaan naar een 3e jaars Finance klas. Maar gezien Finance toch al niet mijn ding is en deze lerares in een, zelfs voor Brazilianen, onvolgbaar tempo sprak leek het me toch niet een heel goed idee. Dan was mijn laatste hoop een vrijdag ochtend vak wat me wel interesant leek alleen is 7:30 op een vrijdag ochtend natuurlijk totaal niet ideaal. Maar als geluk bij een ongeluk kwam ik vlak voordat ik de bus wilde pakken Johanne (een Duitse die studeert in Amsterdam) tegen die de vorige dag wel naar Brazilian Economics was geweest. Ze stelde me gerust dat de leraar erg goed is en de stof redelijk te volgen is (wat idd klopt:D). Verder was zij net onderweg naar Logistics, en besloot ik toch maar mee te gaan. Uiteindelijk bleek ook dit vak niet tegen te vallen waardoor ik nu op vrijdag vrij ben en zelfs nog wat spelingsruimte heb mbt te halen vakken!!:D Na een chaotische eerste week kwam dus gelukkig alles op z’n pootjes terecht en ben ik best blij met mijn vakken paket!

In Sao Paulo merk je een heel groot verschil tussen de “normale werkweek” en het weekend. Over het algemeen is er op maandag tot woensdag avond niet heel veel te beleven in de kroegen. Daar staat wel tegenover dat in het weekend ook daadwerkelijk het dak eraf gaat! Elke donderdag avond is er een Quinta Breja (donderdags biertje) op de kunstfacultiet van de uni. Elke week komen er andere artiesten en het publiek is lekker alternatief en een stuk minder ordinair dan in de Braziliaanse clubs. Bier is een spot goedkoop, wat de taxirit weer compenseerd, en het feest gaat elke week door tot in de vroege uurtjes! Het is nogsteeds vreemt voor me om voor te stellen dat maar anderhalf uur na het “einde” op diezelfde plek lessen worden gegeven. Ik was dan ook erg blij de volgende dag lekker lang kon uitslapen!

Dikke kus,
Carlijn

  • 10 September 2012 - 04:44

    :

    Bofkont, de vrijdag vrij! Ik ook trouwens. Donderdag en vrijdag ;)

  • 10 September 2012 - 14:07

    Hester:

    hahahahaha op maandag tot woensdag niet veel te doen hahaha het is tilly niet.. kroegtijger

  • 10 September 2012 - 19:55

    Elleke :

    Mooi dat alles op z'n pootjes terecht is gekomen wat betreft je studievakken, want dat is toch waar het allemaal omdraait, of heb ik het doel van zo'n exchangeyear niet goed gesnapt..?
    Ik mis in je verhaal wel het bezoek van je ouders, maar goed dat wij deze week samen met hen een avondje naar het theater gaan, kan ik de verhalen rechtstreeks horen, hou je taai en blijf genieten!

  • 10 September 2012 - 22:46

    Paul:

    Carlijn,
    Moeizame start dus. Hoevwas het bezoek van Christa en Hans?
    We gaan proberen jouw belevenissen te volgen, dus blijf vooral schrijven.
    Veel plezier daar en succes met de "variabele roosters".

    Groet,

    Margriet&Paul

  • 11 September 2012 - 16:18

    Marianne:

    Hee Carlijn!

    Wat een leuk verhaal. Jij mist duidelijk de dinsdag-stap-avond. Maar het weekend compenseert dat voldoende volgens mij ;-) Wat heerlijk dat je vrijdag vrij bent.
    Succes met je nieuwe vakkenpakket en met het studeren naast het feesten!
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

    XXX Marianne

  • 12 September 2012 - 10:41

    Tessa:

    Wat leuk! Klinkt echt heerlijk. Hier begint het al kouder te worden en de herfst zet nu in. Ben nu al toe aan vakantie. Zou zo met je willen ruilen. Gelukkig heb je inderdaad een beetje speelruimte...kan je wat meer ademen zegmr...of najah feesten dus;)

    dikke X

  • 18 September 2012 - 14:50

    Maartje:

    Haha wat een gedoe met die lessen! maar al die feestje en dat alternatieve (vooral de kerels :p) is zeker iets voor jou ;)! Geniet van alle feestjes en beetje studeren! Kus

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Exchange

Recente Reisverslagen:

31 Oktober 2012

Long time no see

10 September 2012

Let get the party....uhm classes started!

07 Augustus 2012

Minha Casa é Sua Casa

21 Juli 2012

Eu não falo português

19 Juli 2012

Het aftellen is begonnen
Carlijn

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 4638

Voorgaande reizen:

19 Juli 2012 - 07 Januari 2013

Exchange

Landen bezocht: